Het gebruik en bijwerkingen van isotretinoïne

Het reduceert de talgkliergrootte, remt de talgafscheiding en heeft (in de dermis) een anti-inflammatoir effect. Aangetoond is dat de totale cumulatieve dosis belangrijker is voor remissie op de lange termijn en de mate van recidieven, dan de therapieduur of dagelijkse dosis. Zie voor hulpstoffen de productinformatie van CBG/EMA of raadpleeg een apotheker.

• In sommige gevallen moet je mogelijk een formulier voor geïnformeerde toestemming ondertekenen.
  • Behandel milde acne in eerste instantie met benzoylperoxide 5% of een lokaal retinoïde; combineer dit bij onvoldoende effect met een lokaal antibioticum.
  • Hierdoor is het zeer effectief tegen verschillende huidproblemen.
  • In de regel wordt isotretinoïne niet met andere acnebehandelingen gecombineerd.

Het is daarom aan medische voorschriften en speciale medische controles onderworpen. Doneer geen bloed tijdens de behandeling met isotretinoïne en binnen 1 maand na staken, vanwege potentieel risico voor de foetus indien de ontvanger een zwangere vrouw betreft. Bij het optreden van ernstige (bloederige) diarree de behandeling onmiddellijk staken, omdat isotretinoïne in verband is gebracht met darmontsteking (waaronder ileitis regionalis). Enkele van de ernstigste effecten van dit medicijn zijn gerelateerd aan zwangerschap. Een vrouw die zwanger is of borstvoeding geeft, mag dit medicijn daarom niet gebruiken.

Het gebruik van isotretinoïne

Vandaag vertellen we je meer over de voordelen en nadelen van isotretinoïne. Isotretinoïne is een medicijn dat nuttig is voor de behandeling van matige tot ernstige acne. Het is verkrijgbaar in capsules van 10, prijs van steroïden 20 en 40 milligram en is volgens schattingen in 80% van de gevallen effectief (Spaanse link). Ernstige huidreacties waaronder Stevens-Johnsonsyndroom (SJS) en toxische epidermale necrolyse (TEN) zijn gemeld.

Vervang bij onvoldoende effect het lokaal antibioticum door een oraal antibioticum. Bij ernstige acne direct starten met een oraal antibioticum in combinatie met benzoylperoxide 5% of een lokaal retinoïde. Bij optreden van symptomen van benigne intracraniële hypertensie (hoofdpijn, misselijkheid, braken, visusklachten en papiloedeem), de behandeling onmiddellijk staken.

Wijs patiënten op tekenen en klachten van ernstige huidreacties en staak de behandeling bij vermoeden daarvan. Tegelijkertijd hebben professionals het sinds de jaren tachtig aanbevolen voor de behandeling van sommige soorten huidkanker. Het is een medicijn dat voor de behandeling van cystische acne en ernstige acne wordt voorgeschreven.

Zwangerschap

Dit medicijn kan het aantal rode bloedcellen in het bloed verlagen en ziekten zoals bloedarmoede veroorzaken. De belangrijkste symptomen zijn zwakte, vermoeidheid, duizeligheid, bleke huid en koude handen en voeten. Bij sommige mensen veroorzaakt het namelijk bloedsuikerproblemen die tot diabetes kunnen leiden (Spaanse link). Het is erg belangrijk om alert te zijn op de symptomen en eventuele twijfels met je arts te bespreken.

Het veroorzaakt soms ook wazig zien, dubbel zien of tunnelvisie. Dit is het favoriete medicijn tegen ernstige acne, cystische acne en inflammatoire acne wanneer andere behandelingen zijn mislukt. Dit is een systemisch medicijn dat artsen ook voorschrijven bij rosacea, hidradenitis suppurativa en psoriasis.

isotretinoïne

Isotretinoïne is een medicijn dat bij de meest ernstige gevallen van acne wordt gebruikt. Over het algemeen helpt het bij het voorkomen van overmatige talgproductie. Het manifesteert zich met obstructie en chronische ontsteking van een haarzakje en wisselt af tussen periodes van opflakkeringen en remissie.

Dit geneesmiddel veroorzaakt matige tot ernstige allergische reacties. Soms is er uitslag, blauwe plekken op de benen of rode vlekken. Als er netelroos, zwelling van het gezicht of ademhalingsmoeilijkheden zijn, dan moet je onmiddellijk naar de eerste hulp gaan. Als ze dat niet doen, is het belangrijk dat je een arts raadpleegt. Tegelijkertijd kan dit medicijn ook ernstigere bijwerkingen veroorzaken, die we hieronder zullen bekijken.

Artsen schrijven soms ook isotretinoïne voor om andere huidproblemen of zelfs sommige soorten kanker te behandelen. Myalgie, artralgie en verhoogde CK-spiegels zijn gemeld, vooral bij sterke fysieke inspanning. In sommige gevallen kan dit zich ontwikkelen tot potentieel levensbedreigende rabdomyolyse. Bij klinische tekenen van spierbeschadiging, opvallend hoge CK-spiegels en/of elektromyografische afwijkingen, de behandeling staken. Het kan leiden tot depressie (Spaanse link), zelfmoordgedachten en zelfs psychose of verlies van contact met de realiteit.